Kas te teate, et teetaime on Hiinas tuntud juba 5800 aastat? Et korjatud teetaim kaotab oma elujõu tegelikult juba kaheksateistkümne kuu pärast? Või et tõmmiseid saab headest teelehtedest teha õige mitu, isegi paarkümmend? Ja see pole veel kaugeltki kõik! Kas olete mõelnud, et meie hulgas kõnnib inimesi, kes oskavad teid õpetada liikuma ajas ja ruumis? Nad näevad välja küll samasugused kui meiegi, aga omavad uskumatut väge ja jõudu, mida neile on andnud tee ja selle saladuste tundmine. Need inimesed on teemeistrid ja nad elavad Tallinnas.

Vahur Kell on tavaline mees, 40 aastane, abielus, kahe lapse isa. Kui temaga kohtute, siis esialgu nii ongi. Kuid mitte kauaks. Juba mõne minuti möödudes märkate, et midagi on tema juures siiski teisiti, lummavalt teisiti. Et see ei ole päris… niisama-inimene, et ta teab midagi sellist, mida teie ei tea, ja on meelsasti nõus seda teiega jagama. Ta ütleb, et teadmised, mis temas on, ongi selleks, et neid edasi anda. Teemeister pakub teile võimaluse lülituda välja igapäevasest elust ja olla kolme tunni vältel eikellegimaal, külastades seal teetaime kasvamiskohti ja iseenda sünnihetke. Mida vaid soovite.
"Me kuulame seda, mida pole öeldud ja vaatame seda, mida pole näha. Meister kutsub meis esile helid, millest meil pole aimugi. Ammuunustatud mälestused tulevad meie juurde uue tähendusega." Nii ütleb teetseremoonial tekkiva meeleolu kohta jaapani kunstiteadlane, ühiskonnategelane ja kirjamees Okakura Kakuzo oma "Teeraamatus", lisades, et tänapäeva ühiskonnas on ettevõtlus, äri ja majandusliku edukuse reegel teinud järjest keerulisemaks peenetundelisuse väljendamise, mis omakorda pärsib inimese suhestumisoskust looduse algelementide ja seeläbi ka teiste inimeste ja eluga üldse. Võiks öelda, et inimene teeb rohkem, kui varem, aga suudab vähem, kui varem.

Tee aitab oma teed leida
Teemaja Tallinnas, Aia tänaval (Aia 4, tel. 6418888) pakub teetseremooniaid, mis põhinevad Hiina traditsioonil ja kus kasutatakse Hiinast pärit oolongteed ning tseremoonial vaja minevaid originaalatribuute. Tseremooniad viiakse läbi kaupluse tagaruumides, kultuuritraditsioonide keskuse "Terve Maailm" ruumides ja need kestavad umbes kolm tundi. Võimalik on osaleda ka teejoomistel, mis on tunni võrra lühemad ja kus Teemeister õpetab külalistele tee valmistamist, jättes nad hiljem omaette teed tegema, jooma ja vestlema. Teepood ise on aga kindlasti Eesti parim, kus on lisaks suurepärasele teevalikule ka suurim valik maitseaineid, neist enamik ilma soola sundostuta ja erinevaid kohvisorte. Teeletist leiab ilmselt igaüks endale sobiva tee ja kui ei suudagi ise valikut teha, siis on sealsed teenindajad suurepärased selgitajad, suunajad ja soovitajad. Sealset valikut nähes tundsin mõningast kahetsust meie söögi- ja joogikohtade suhtes, kus pakutav tee tavaliselt nii üheülbaline ja "surnud" on. Ilmselt on põhjus selles, et aasta tegutsenud Teemaja pole paljudele lihtsalt veel tuttav?
Vahur Kell, loo kangelane ja minu elu esimene tuttav Teemeister ütleb, et tee ja sellega kaasnev filosoofia on muutnud tema elulaadi täiesti. Ta kinnitab, et pole "sündinud teemeistriks", et on omal ajal õppinud TPIs, teinud täiesti teistlaadset tööd ja alles paar aastat tagasi poleks ta suutnud ettegi kujutada, et viib läbi teetseremooniaid ja juhatab inimesi tasakaalu leidmise otsinguil. Vahur ütleb, et ta oli terve varasema elu, juba mitukümmend aastat "kogunud endasse pingeid" ja ühel hetkel tundnud, et enam ei suuda ning siis otsustanud: "Nüüdsest kogun ma endasse ainult lõdvestusi." Vahur lähtub mõtteviisist, et inimene on terviklik, et kõigel on põhjus ja tagasjärg ja kui väga tahta, siis võib suuta paljutki. Ta ise on hea näide elu muutmise võimalikkusest mõtlemise muutmise läbi, mistõttu tema juhised võiksid oma rada (eesti keeles loo teemaga ka nii mitmetähenduslikult haakuvalt: oma teed!) otsivatele inimestele eriti hästi mõistetavad olla.

Nina ja süda räägivad üht keelt
Hiinlased on suutnud teetseremooniasse kätkeda terve elu müsteeriumi. Teemeistri ülesanne on saata teetseremoonial osalejaid rännakul ajas ja ruumis. Ja… see polegi võimatu! Vahur Kell ütleb, et ta viib tseremoonia läbi alati erinevalt, olenevalt sellest, kes seda külastavad. Energia, mis teetoas tekib, ei ole vaid ettekujutus või poeetiline lisaväärtus, selle mõju ja iseloomu on tunda ka teejoogis endas. Kui Teemeister eksib, võib ta rikkuda kogu tee, mida nii hakkab valitsema energeetiline, justkui peremeheta jäänud väli. Teetseremoonia eesmärk on pakkuda inimesele võimalust puhata, tehes seda läbi austava tähelepanu tee vastu. Tee on inimesele tema eneseotsinguil liitlaseks, abimeheks. Teemeister on kui saadik sinu ja tee vahel. Teda on vaja vaid selleks, et sa ise end läbi tee leiaksid.
Istume Teemeistriga vastastikku, ümmarguse laua taga patjadel. Teetuba on pisike. Vaatama sellele, et see asub kaupluse lähedal, on seal rahulik, muinasjutuline. Kuulda on, kuidas kuldkalad akvaariumi põhjas kivikesi liigutavad, kostab vaikset hiina muusikat. Vahur Kell ütleb, et on kolm teemat, millest tseremoonial ei räägita, need on raha, poliitika ja seks. Enne tseremooniat jõuan siiski uudishimust välja uurida, et palju maksab kõige kallim tee. Vahur ütleb, et kallimaid oolongteesid korjavad täpselt välja arveatatud ajal ja kohtades neitsid ja selle tee tõmmis tuleb türkiisi värvi ning hind ulatub 15 000 dollarini kilo. Ja nüüd algab teetseremoonia.
Teemeister annab mulle nuusutada mitut varianti teed. Kuigi kõik on pärit ühelt ja samalt teetaimelt, on teesorte sadu, võibolla tuhendeidki. Olenevalt sellest millal ja kuidas on tee korjatud ja kes on seda teinud ning kuidas tee on hiljem töödeldud, fermenteeritud ehk kääritatud. Minu jaoks jääb sõelale kolm teesorti. Raske on valida. "Maitse on teistsugune, kui lõhn," ütleb Teemeister, aga see ei aita mind. "Valige tunnete järgi, et missugune tee sobiks teie praeguse meeleoluga kõige paremini. Pange silmad kinni, hingake kõigepealt teele peale ja siis nuusutage. Haistmismeel on sama, mis südamehääl, ta ei valeta. Nuusutage ja kuulake oma keha häält, südame häält." Ma nuusutan. Sulen silmad ja näen nägemusi. Te ei usu, aga tõesti - kohe näen. Ma ei vali seda teed, mis mulle kõige huvitavam tundub, valin selle, milles tunnen ära iseennast, praegust iseennast. Teesordi nimi on "Avatud süda".

Teemeister kui algelementide ühendaja
Head teed on hea joogi saamiseks vaja imevähe. Käsitsi korjatud ja käsitsi rullitud teelehed pannakse südamekujulisse anumasse ja kõigepealt nauditaksegi valitud teesordi lõhna. Tõesti: imeline! Sulen silmad. "Lääne inimene teeb kõike kiiresti. Ta ei süvene. Ja nii ka tee joomisega. Teekotike või -puru sõelakuuliga vette ja ongi valmis. Nii jääb suurem osa sellest, mida teel pakkuda, saamata," selgitab Vahur.
Samal ajal, kui teed nuusutan, hakkab vaikselt keema vesi. Teele valamiseks on vesi sobiv siis, kui peenikesed mullid on moodustanud ühtlased pärlikeed. "Parim vesi on pärit mägiojast, öeldakse, et esimesest kolmandikust. Meie tingimustes tuleb leppida kaevuveega. Teemajas kasutatakse Lahemaa rahvuspargi äärest Loksa lähedalt pärit vett. See vesi arvatakse olevat miljon aastat vana ja kui ta suudaks ise maa peale tulla, siis oleks ta ideaalne," räägib Vahur Kell.
Oolongtee olevat nii võimas, et esimene tõmmis valatakse ära. Järgmine tõmmis valatakse pisikesse kõrgesse pokaali, mis on mõeldud aroomi nautimiseks. Siis tõstetakse sellele pisike madal piaal tagurpidi peale ja pööratakse nii nõud ümber. "Vastandite kohtumine ja segunemine," selgitab Teemeister. "Mees- ja naisalge."
Vahur Kell võrdleb teetseremooniat keemialaboriga. Algelemendid, mis teevad võimalikuks eliksiiri valmimise, on Teemeistri osavates kätes. Vahur räägib: "Hiina maailmakäsitluses on algelemendid tuli, maa, metall, vesi ja puu. Ka teekann ja metallsõel on maa elemendid, olenemata sellest, mis materjalist nad just on. Metall on alati inimene, kes kõik algelemendid kokku viib, jälgides nende tasakaalu muutumisi, mis teetseremooniat mõjutada võivad. Üks asi on algelementide tasakaal teelaual, aga teine, ja mitte vähemtähtis, on elementide tasakaal Teemeistris eneses ja külalistes. Kui tseremoonia õnnestub, võib osaleja kogeda tõelist rahulolu ja tingimatut armastust."
Vahur Kell omas hiina teemeistri riietuses ja mõõdetud liigutuste ning vaikse ning läbimõeldud, võiks öelda isegi et õrnalt ettevaatliku kõnega sisendab rahu. Aeg kaob ja kusagile ei ole kiiret. Imetabane on seegi, et ka peale tseremooniat ei ole kiiret. Kuigi tööd ootavad. "Inimesed ütlevad, et tseremoonial kogetust piisab rahulikuks olekuks kolmeks, mõnel isegi enamaks päevaks." Ebaõnnestumiste kohta ütleb Vahur, et teed pole tal päris ära rikkuda "õnnestunud", kuigi selline asi võib teemeistri tasakaalust välja minnes juhtuda. Siiski on olnud juhuseid, kus inimesed, kes tseremooniale tulnud, ei suuda pingetest vabaneda ja seetõttu jääb võimalikust tulemusest puudu. Seepärast tuleb näiteks Jaapanis enne teeseremoonia algust viibida tund aega selles miljöös, et inimene rahuneks ja lõdevestuks. Vahur selgitab, et energial on reegliks liikuda sinna, kus ta on harjunud olema. Kui inimene ei lõdvestu, siis ei lahku temast ka pinged ja otse vastupidi - neid võib koguneda juurde.

Igale küsimusele on olemas vastus
On lihtsalt hämmastav, kuidas iga uus tõmmis on uue maitsega! Ja mitte nii, et järgmine oleks kehvem kui eelmine. Lihtsalt - teistmoodi. Tunnen teed juues, kuidas ka minu meeleseisundid on erinevad. Võta nüüd kinni, kas sõltub maitse minu meeleseisundist või meeleseisund tee maitsest!
Vahur Kell jutustab tee ajaloost, sortidest ja valmistamisviisidest. Saan teada, et Hiinas liigitakse teesordid järgmiselt: roheline, valge, kollane, jasmiinitee, punane, must ja oolongtee ehk sini-roheline ehk türkiis. Oolongteed kasutatakse tseremooniatel ja see on valmistatud teepõõsa täiskasvanud lehtedest. On veel ka igasuguseid õieteesid, taime-, ürdi- ja leheteesid. Euroopas liigitatakse teed: roheline, must, jasmiinitee, oolong ehk hiina punane. Teede nimed on tuletatud kasvupiirkonnast ja kvaliteet tähistatud lühenditega, näiteks Darjeeling TGFOP1, Tseylon OPA, Assam, Sri-Lanka jt, kokku toodetakse teed umbes 25 riigis. Eestlased on harjunud jooma musta teed ja see harjumus olevat pärit vanadest aegadest, mil tee tee meile oli väga pikka ja aeglane, mistõttu tee fermenteerus ehk läks käärima. Nüüd on hakatud hindama ka rohelist teed, mis on eriti hea jook suvel. "Tass kuuma rohelist teed jahutab kehatemperatuuri naha pinnal kraadi-paari võrra," kinnitab Vahur, lisades, et roheline tee on aga ka kõige "pirtsakam", sest tahtvat ebaõnnestuda näiteks pisutki kehvema vee ja vee ebaõigel ettevalmistamise puhul. Oolongtee kohta ütleb Vahur, et seda soovitatakse juua murrangulistel perioodidel, nii astroloogilises kui isikliku elu mõttes. Kevadel ja sügisel tugevdab immuunsüsteemi ning siis, kui inimesel on tekkinud küsimusi, millele ta ei leia vastust. "Vastus on tegelikult alati olemas," ütleb Teemeister. "Kui inimene on suutnud formuleerida küsimuse, siis on on ta suuteline ka selle lahendama. Tee on lahenduse leidmisel heaks abimeheks."
Enne, kui hakati teed nautima, tunti juba tema raviomadusi. Tänapäevalgi kasutatakse mitmeid teesorte eelkõige just mao- ja maksahaiguste ning ainevahetushäirete raviks. Teemajas on välismaise tee kõrval müügil ka taimeteed, mis on valmistatud Eestis kasvanud ürtide põhjal.
Jaapanis, kus praegusel ajal on teetseremooniad enam levinud, on tee valmistamise oskus nagu pillimängu omagi kohustuslik kõigile kooli lõpetavatele noortele. Vahur Kell peab seda väga targaks rahvuslikuks otsuseks. "Tee valmistamise kunsti õppides saab inimene otseselt tunda, mida tähendab see, kui teha midagi valesti, kui unustada polaarsuse põhimõtted, kui jätta märkamata põhjuse ja tagajärje seos. Tee ei tule lihtsalt välja. Nii saab noor inimene läbi oma keha kogemuse vastuse oma tegudele. Võib uskuda, et inimene, kellel on selged tee valmistamise põhimõtted, ei võta vastu otsuseid, mis võiksid kahjustada tervikut."
Vahuril on unistus luua ka Eestisse eksperimentaalklass, kus koolilapsed saavad ise erinevaid taimi nii teeks, kui ka tee-eliksiiriks valmistades jõuda jälile põhjustele, et miks see vahel õnnestub ja vahel mitte, miks mõnel tuleb hea, mõnel aga halb tee välja, miks mõni vesi rikub tee aroomi ja maitse, mõni teine teeb need eriti puhtaks ja nauditavaks. Ja paljut muudki saab teed valmistades teada. Nii enda kui maailma kohta.
Sa lahkud teetseremoonialt ja tunned, et maailma olemasolu on sulle täpselt sama tähtis, kui maailmale sinu olemasolu. Pole ühte teiseta. Sa tunned end hästi, täis leebet armastust, kannatlikkust ja suutlikkust näha veetilgas ookeani. Need jõud, millega kokku puutusid, on määratult suured. Ikkagi 5800 aastat.

Autor: Kerttu Soans
Allikas: Vahur Kell