Kas te teate, et teetaime on Hiinas tuntud juba 5800 aastat? Et korjatud teetaim kaotab oma elujõu tegelikult juba kaheksateistkümne kuu pärast? Või et tõmmiseid saab headest teelehtedest teha õige mitu, isegi paarkümmend? Ja see pole veel kaugeltki kõik! Kas olete mõelnud, et meie hulgas kõnnib inimesi, kes oskavad teid õpetada liikuma ajas ja ruumis? Nad näevad välja küll samasugused kui meiegi, aga omavad uskumatut väge ja jõudu, mida neile on andnud tee ja selle saladuste tundmine. Need inimesed on teemeistrid ja nad elavad Tallinnas.
Vahur Kell on tavaline mees, 40 aastane, abielus, kahe lapse isa.
Kui temaga kohtute, siis esialgu nii ongi. Kuid mitte kauaks.
Juba mõne minuti möödudes märkate, et midagi on tema juures
siiski teisiti, lummavalt teisiti. Et see ei ole päris…
niisama-inimene, et ta teab midagi sellist, mida teie ei tea, ja
on meelsasti nõus seda teiega jagama. Ta ütleb, et teadmised, mis
temas on, ongi selleks, et neid edasi anda. Teemeister pakub
teile võimaluse lülituda välja igapäevasest elust ja olla kolme
tunni vältel eikellegimaal, külastades seal teetaime kasvamiskohti
ja iseenda sünnihetke. Mida vaid soovite.
"Me kuulame seda, mida pole öeldud ja vaatame seda,
mida pole näha. Meister kutsub meis esile helid, millest meil
pole aimugi. Ammuunustatud mälestused tulevad meie juurde
uue tähendusega." Nii ütleb teetseremoonial tekkiva meeleolu
kohta jaapani kunstiteadlane, ühiskonnategelane ja kirjamees
Okakura Kakuzo oma "Teeraamatus", lisades, et tänapäeva
ühiskonnas on ettevõtlus, äri ja majandusliku edukuse reegel
teinud järjest keerulisemaks peenetundelisuse väljendamise, mis
omakorda pärsib inimese suhestumisoskust looduse algelementide
ja seeläbi ka teiste inimeste ja eluga üldse. Võiks öelda, et
inimene teeb rohkem, kui varem, aga suudab vähem, kui varem.
Tee aitab oma teed leida
Teemaja Tallinnas, Aia tänaval (Aia 4, tel. 6418888) pakub
teetseremooniaid, mis põhinevad Hiina traditsioonil ja kus
kasutatakse Hiinast pärit oolongteed ning tseremoonial vaja
minevaid originaalatribuute. Tseremooniad viiakse läbi kaupluse
tagaruumides, kultuuritraditsioonide keskuse "Terve Maailm"
ruumides ja need kestavad umbes kolm tundi. Võimalik on osaleda
ka teejoomistel, mis on tunni võrra lühemad ja kus Teemeister
õpetab külalistele tee valmistamist, jättes nad hiljem omaette
teed tegema, jooma ja vestlema. Teepood ise on aga kindlasti
Eesti parim, kus on lisaks suurepärasele teevalikule ka suurim
valik maitseaineid, neist enamik ilma soola sundostuta ja erinevaid
kohvisorte. Teeletist leiab ilmselt igaüks endale sobiva tee ja
kui ei suudagi ise valikut teha, siis on sealsed teenindajad
suurepärased selgitajad, suunajad ja soovitajad. Sealset valikut
nähes tundsin mõningast kahetsust meie söögi- ja joogikohtade
suhtes, kus pakutav tee tavaliselt nii üheülbaline ja "surnud"
on. Ilmselt on põhjus selles, et aasta tegutsenud Teemaja pole
paljudele lihtsalt veel tuttav?
Vahur Kell, loo kangelane ja minu elu esimene tuttav Teemeister
ütleb, et tee ja sellega kaasnev filosoofia on muutnud tema
elulaadi täiesti. Ta kinnitab, et pole "sündinud teemeistriks",
et on omal ajal õppinud TPIs, teinud täiesti teistlaadset tööd ja
alles paar aastat tagasi poleks ta suutnud ettegi kujutada, et
viib läbi teetseremooniaid ja juhatab inimesi tasakaalu leidmise
otsinguil. Vahur ütleb, et ta oli terve varasema elu, juba
mitukümmend aastat "kogunud endasse pingeid" ja ühel hetkel
tundnud, et enam ei suuda ning siis otsustanud: "Nüüdsest kogun
ma endasse ainult lõdvestusi." Vahur lähtub mõtteviisist, et
inimene on terviklik, et kõigel on põhjus ja tagasjärg ja kui
väga tahta, siis võib suuta paljutki. Ta ise on hea näide elu
muutmise võimalikkusest mõtlemise muutmise läbi, mistõttu tema
juhised võiksid oma rada (eesti keeles loo teemaga ka nii
mitmetähenduslikult haakuvalt: oma teed!) otsivatele inimestele
eriti hästi mõistetavad olla.
Nina ja süda räägivad üht keelt
Hiinlased on suutnud teetseremooniasse kätkeda terve elu
müsteeriumi. Teemeistri ülesanne on saata teetseremoonial
osalejaid rännakul ajas ja ruumis. Ja… see polegi võimatu!
Vahur Kell ütleb, et ta viib tseremoonia läbi alati erinevalt,
olenevalt sellest, kes seda külastavad. Energia, mis teetoas
tekib, ei ole vaid ettekujutus või poeetiline lisaväärtus,
selle mõju ja iseloomu on tunda ka teejoogis endas. Kui Teemeister
eksib, võib ta rikkuda kogu tee, mida nii hakkab valitsema
energeetiline, justkui peremeheta jäänud väli. Teetseremoonia
eesmärk on pakkuda inimesele võimalust puhata, tehes seda läbi
austava tähelepanu tee vastu. Tee on inimesele tema eneseotsinguil
liitlaseks, abimeheks. Teemeister on kui saadik sinu ja tee
vahel. Teda on vaja vaid selleks, et sa ise end läbi tee
leiaksid.
Istume Teemeistriga vastastikku, ümmarguse laua taga patjadel.
Teetuba on pisike. Vaatama sellele, et see asub kaupluse lähedal,
on seal rahulik, muinasjutuline. Kuulda on, kuidas kuldkalad
akvaariumi põhjas kivikesi liigutavad, kostab vaikset hiina
muusikat. Vahur Kell ütleb, et on kolm teemat, millest
tseremoonial ei räägita, need on raha, poliitika ja seks. Enne
tseremooniat jõuan siiski uudishimust välja uurida, et palju
maksab kõige kallim tee. Vahur ütleb, et kallimaid oolongteesid
korjavad täpselt välja arveatatud ajal ja kohtades neitsid ja
selle tee tõmmis tuleb türkiisi värvi ning hind ulatub 15 000
dollarini kilo. Ja nüüd algab teetseremoonia.
Teemeister annab mulle nuusutada mitut varianti teed. Kuigi
kõik on pärit ühelt ja samalt teetaimelt, on teesorte sadu,
võibolla tuhendeidki. Olenevalt sellest millal ja kuidas on tee
korjatud ja kes on seda teinud ning kuidas tee on hiljem
töödeldud, fermenteeritud ehk kääritatud. Minu jaoks jääb sõelale
kolm teesorti. Raske on valida. "Maitse on teistsugune, kui
lõhn," ütleb Teemeister, aga see ei aita mind. "Valige tunnete
järgi, et missugune tee sobiks teie praeguse meeleoluga kõige
paremini. Pange silmad kinni, hingake kõigepealt teele peale ja
siis nuusutage. Haistmismeel on sama, mis südamehääl, ta ei
valeta. Nuusutage ja kuulake oma keha häält, südame häält." Ma
nuusutan. Sulen silmad ja näen nägemusi. Te ei usu, aga
tõesti - kohe näen. Ma ei vali seda teed, mis mulle kõige
huvitavam tundub, valin selle, milles tunnen ära iseennast,
praegust iseennast. Teesordi nimi on "Avatud süda".
Teemeister kui algelementide ühendaja
Head teed on hea joogi saamiseks vaja imevähe. Käsitsi korjatud
ja käsitsi rullitud teelehed pannakse südamekujulisse anumasse
ja kõigepealt nauditaksegi valitud teesordi lõhna. Tõesti:
imeline! Sulen silmad. "Lääne inimene teeb kõike kiiresti. Ta ei
süvene. Ja nii ka tee joomisega. Teekotike või -puru sõelakuuliga
vette ja ongi valmis. Nii jääb suurem osa sellest, mida teel
pakkuda, saamata," selgitab Vahur.
Samal ajal, kui teed nuusutan, hakkab vaikselt keema vesi. Teele
valamiseks on vesi sobiv siis, kui peenikesed mullid on
moodustanud ühtlased pärlikeed. "Parim vesi on pärit mägiojast,
öeldakse, et esimesest kolmandikust. Meie tingimustes tuleb
leppida kaevuveega. Teemajas kasutatakse Lahemaa rahvuspargi
äärest Loksa lähedalt pärit vett. See vesi arvatakse olevat miljon
aastat vana ja kui ta suudaks ise maa peale tulla, siis oleks ta
ideaalne," räägib Vahur Kell.
Oolongtee olevat nii võimas, et esimene tõmmis valatakse ära.
Järgmine tõmmis valatakse pisikesse kõrgesse pokaali, mis on
mõeldud aroomi nautimiseks. Siis tõstetakse sellele pisike madal
piaal tagurpidi peale ja pööratakse nii nõud ümber. "Vastandite
kohtumine ja segunemine," selgitab Teemeister. "Mees- ja naisalge."
Vahur Kell võrdleb teetseremooniat keemialaboriga. Algelemendid,
mis teevad võimalikuks eliksiiri valmimise, on Teemeistri osavates
kätes. Vahur räägib: "Hiina maailmakäsitluses on algelemendid
tuli, maa, metall, vesi ja puu. Ka teekann ja metallsõel on maa
elemendid, olenemata sellest, mis materjalist nad just on. Metall
on alati inimene, kes kõik algelemendid kokku viib, jälgides nende
tasakaalu muutumisi, mis teetseremooniat mõjutada võivad. Üks asi
on algelementide tasakaal teelaual, aga teine, ja mitte
vähemtähtis, on elementide tasakaal Teemeistris eneses ja
külalistes. Kui tseremoonia õnnestub, võib osaleja kogeda tõelist
rahulolu ja tingimatut armastust."
Vahur Kell omas hiina teemeistri riietuses ja mõõdetud liigutuste
ning vaikse ning läbimõeldud, võiks öelda isegi et õrnalt
ettevaatliku kõnega sisendab rahu. Aeg kaob ja kusagile ei ole
kiiret. Imetabane on seegi, et ka peale tseremooniat ei ole
kiiret. Kuigi tööd ootavad. "Inimesed ütlevad, et tseremoonial
kogetust piisab rahulikuks olekuks kolmeks, mõnel isegi enamaks
päevaks." Ebaõnnestumiste kohta ütleb Vahur, et teed pole tal
päris ära rikkuda "õnnestunud", kuigi selline asi võib teemeistri
tasakaalust välja minnes juhtuda. Siiski on olnud juhuseid, kus
inimesed, kes tseremooniale tulnud, ei suuda pingetest vabaneda
ja seetõttu jääb võimalikust tulemusest puudu. Seepärast tuleb
näiteks Jaapanis enne teeseremoonia algust viibida tund aega
selles miljöös, et inimene rahuneks ja lõdevestuks. Vahur
selgitab, et energial on reegliks liikuda sinna, kus ta on
harjunud olema. Kui inimene ei lõdvestu, siis ei lahku temast
ka pinged ja otse vastupidi - neid võib koguneda juurde.
Igale küsimusele on olemas vastus
On lihtsalt hämmastav, kuidas iga uus tõmmis on uue maitsega! Ja
mitte nii, et järgmine oleks kehvem kui eelmine. Lihtsalt -
teistmoodi. Tunnen teed juues, kuidas ka minu meeleseisundid on
erinevad. Võta nüüd kinni, kas sõltub maitse minu meeleseisundist
või meeleseisund tee maitsest!
Vahur Kell jutustab tee ajaloost, sortidest ja valmistamisviisidest.
Saan teada, et Hiinas liigitakse teesordid järgmiselt: roheline,
valge, kollane, jasmiinitee, punane, must ja oolongtee ehk
sini-roheline ehk türkiis. Oolongteed kasutatakse tseremooniatel
ja see on valmistatud teepõõsa täiskasvanud lehtedest. On veel ka
igasuguseid õieteesid, taime-, ürdi- ja leheteesid. Euroopas
liigitatakse teed: roheline, must, jasmiinitee, oolong ehk
hiina punane. Teede nimed on tuletatud kasvupiirkonnast ja
kvaliteet tähistatud lühenditega, näiteks Darjeeling TGFOP1,
Tseylon OPA, Assam, Sri-Lanka jt, kokku toodetakse teed umbes 25
riigis. Eestlased on harjunud jooma musta teed ja see harjumus
olevat pärit vanadest aegadest, mil tee tee meile oli väga pikka ja
aeglane, mistõttu tee fermenteerus ehk läks käärima. Nüüd on
hakatud hindama ka rohelist teed, mis on eriti hea jook suvel.
"Tass kuuma rohelist teed jahutab kehatemperatuuri naha pinnal
kraadi-paari võrra," kinnitab Vahur, lisades, et roheline tee on
aga ka kõige "pirtsakam", sest tahtvat ebaõnnestuda näiteks
pisutki kehvema vee ja vee ebaõigel ettevalmistamise puhul.
Oolongtee kohta ütleb Vahur, et seda soovitatakse juua
murrangulistel perioodidel, nii astroloogilises kui isikliku
elu mõttes. Kevadel ja sügisel tugevdab immuunsüsteemi ning
siis, kui inimesel on tekkinud küsimusi, millele ta ei leia
vastust. "Vastus on tegelikult alati olemas," ütleb Teemeister.
"Kui inimene on suutnud formuleerida küsimuse, siis on on ta
suuteline ka selle lahendama. Tee on lahenduse leidmisel
heaks abimeheks."
Enne, kui hakati teed nautima, tunti juba tema raviomadusi.
Tänapäevalgi kasutatakse mitmeid teesorte eelkõige just mao-
ja maksahaiguste ning ainevahetushäirete raviks. Teemajas on
välismaise tee kõrval müügil ka taimeteed, mis on valmistatud
Eestis kasvanud ürtide põhjal.
Jaapanis, kus praegusel ajal on teetseremooniad enam levinud,
on tee valmistamise oskus nagu pillimängu omagi kohustuslik
kõigile kooli lõpetavatele noortele. Vahur Kell peab seda väga
targaks rahvuslikuks otsuseks. "Tee valmistamise kunsti õppides
saab inimene otseselt tunda, mida tähendab see, kui teha midagi
valesti, kui unustada polaarsuse põhimõtted, kui jätta märkamata
põhjuse ja tagajärje seos. Tee ei tule lihtsalt välja. Nii saab
noor inimene läbi oma keha kogemuse vastuse oma tegudele. Võib
uskuda, et inimene, kellel on selged tee valmistamise põhimõtted,
ei võta vastu otsuseid, mis võiksid kahjustada tervikut."
Vahuril on unistus luua ka Eestisse eksperimentaalklass, kus
koolilapsed saavad ise erinevaid taimi nii teeks, kui ka
tee-eliksiiriks valmistades jõuda jälile põhjustele, et miks
see vahel õnnestub ja vahel mitte, miks mõnel tuleb hea, mõnel
aga halb tee välja, miks mõni vesi rikub tee aroomi ja maitse,
mõni teine teeb need eriti puhtaks ja nauditavaks. Ja paljut
muudki saab teed valmistades teada. Nii enda kui maailma kohta.
Sa lahkud teetseremoonialt ja tunned, et maailma olemasolu on sulle
täpselt sama tähtis, kui maailmale sinu olemasolu. Pole ühte
teiseta. Sa tunned end hästi, täis leebet armastust, kannatlikkust
ja suutlikkust näha veetilgas ookeani. Need jõud, millega kokku
puutusid, on määratult suured. Ikkagi 5800 aastat.
Autor: Kerttu Soans
Allikas: Vahur Kell